سیلکا    (سیستم یکپارچه لازمه کار)

سیلکا (سیستم یکپارچه لازمه کار)

(Integrated system required for work) Silka
سیلکا    (سیستم یکپارچه لازمه کار)

سیلکا (سیستم یکپارچه لازمه کار)

(Integrated system required for work) Silka

دانلود مبانی نظری کیفیت زندگی، رضایت از زندگی، شادکامی


مبانی نظری کیفیت زندگی، رضایت از زندگی، شادکامی

مبانی نظری کیفیت زندگی، رضایت از زندگی، شادکامی

دانلود مبانی نظری کیفیت زندگی، رضایت از زندگی، شادکامی

مبانی نظری کیفیت زندگی
 رضایت از زندگی
 شادکامی
مبانی نظری کیفیت زندگی
مبانی نظری  رضایت از زندگی
 شادکامی
مبانی نظری کیفیت زندگی
 شادکامی
مبانی نظری
کیفیت زندگی
 رضایت از زندگی
شادکامی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 60 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34

مبانی نظری کیفیت زندگی، رضایت از زندگی، شادکامی


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

 

مقدمه

کیفیت زندگی از واژه­هایی است که تعریف مشخص و یکسانی ندارد؛ اگر چه مردم به شکل غریزی معنای آن را به راحتی درک می­کنند، لیکن این مفهوم برای همه آنها یکسان نیست. از آن جا که مانند سایر متغیرها اندازه گیری آن مستلزم وجود تعریف جامع و مشخصی از آن خواهد بود، همواره تلاش شده است تا تعریف مناسبی برای آن ارائه گردد. بسیاری از تحقیقات، تعریفی از کیفیت زندگی ارائه نمی­دهند. این امر یا به این علت است که تعریف آن را بسیار ساده می­انگارند یا به جهت پیچیده بودن این مفهوم از تعریف آن اجتناب می­کنند، در حالی که با توجه به عدم اجماع در مورد تعریف این واژه، انتظار می­رود در پژوهش­های مربوط، این مفهوم و ابعاد در نظر گرفته شده برای آن به صورت شفاف مشخص شوند (نجات، 1387).

................

تاریخچه کیفیت زندگی

    آغاز بحث کیفیت زندگی به زمان ارسطو باز می­گردد. از ارسطو سه کتاب درباره اخلاق بر جای مانده است: اخلاق کبیر[1]، اخلاق ائودموس[2] و اخلاق نیکوماخس[3]. ارسطو به ویژه در اخلاق نیکوماخس به موضوع سعادت انسانی می­پردازد. اینکه سعادت چیست؟ عبارت از چه فعالیت­هایی است و چگونه می­توان سعادتمند شد؟   او زندگی خوب را معادل

...............

ابعاد کیفیت زندگی

    برخی از پژوهشگران معتقدند که مفهوم کیفیت زندگی همواره 5 بعد زیر را در بر می­گیرد:

    1- فیزیکی: مفاهیمی مانند قدرت، انرژی، توانایی انجام فعالیت­های روز مره و مراقبت از خود از این دسته هستند.

..............

حیطه ها و شاخص های کیفیت زندگی

     از سال 1985 تا کنون بیش از 20900 مقاله بین المللی، اصطلاح کیفیت زندگی را در عنوان خود به کار برده اند. اسکالوک (2004)، بر اساس مطالعه 9749 خلاصه مقاله، 2455 مقاله و 897 مقاله­ای که به

..............

مفاهیم مرتبط با کیفیت زندگی

    در هنگام مطالعه مفهوم کیفیت زندگی نمی­توان به راحتی از کنار واژه­های مرتبط با آن گذشت این مفاهیم به قدری با مفهوم کیفیت زندگی نزدیک هستند که گاهی به جای آن به کار می­روند. و مهمترین آنها عبارتند از:

 

الف) بهزیستی[4]

    از دیدگاه راین[5] و دسی[6](2005، به نقل از قائدی و یعقوبی، 1387) دو رویکرد اصلی در تعریف بهزیستی وجود دارد؛ لذت گرایی و فضیلت گرایی. دسته­ای بهزیستی را با خوشی لذت­گرایانه یا

...............

الگوی ویسینگ و وان دان

     ویسینگ و وان دان (1994، 1998 به نقل از باجلان و عظیمی، 1388) یک سازه بهزیستی، روان شناختی کلی را معرفی کردند که بوسیله «احساس انسجام و پیوستگی» در زندگی، تعادل عاطفی و رضایت کلی از زندگی، مشخص و اندازه گیری می­شود. آنها تأکید کردند که بهزیستی روانی، سازه­ای چند بعدی یا چند وجهی است و این حیطه ها را در بر می­گیرد:

............

نظریه ریف

     در طول دهه گذشته برای اولین بار تعریفی چند بعدی برای بهزیستی روانی ارائه شد. این تعریف که توسط ریف مطرح شد دارای شش مؤلفه می باشد که عبارتند از:

.........

    رضایت از زندگی عبارت از ارزیابی شناختی- عاطفی فرد از زندگی خود است. این ارزیابی­ها از واکنش های احساسی نسبت به وقایع به علاوه قضاوت­های شناختی از رضایت و برآورده شدن خواسته­ها تشکیل شده اند. رضایت از زندگی نشانگر آن است که پاسخ دهنده چگونه زندگی­اش را در کل ارزیابی و برآورد می کند و بر ارزیابی دامنه­داری که فرد از زندگی­اش به عمل می­آورد متمرکز است. اصطلاح رضایت زندگی می تواند به عنوان همه حیطه­های زندگی فرد در مقطع خاصی از زمان یا به عنوان یک قضاوت یکپارچه در مورد زندگی شخص از بدو تولد تعریف شود رضایت از زندگی ارزیابی­های فردی از زندگی کنونی و سال­های قبل را نیز در بر می­گیرد. این ارزیابی ها شامل واکنش هیجانی افراد به حوادث، حالات روانی و قضاوت­های آنها در خصوص میزان رضایتشان از زندگی، کمال بسندگی و رضایت از زمینه­هایی مانند کار و ازدواج است (داینر[7]، لوکاس[8] و اویشی[9]، 2003، به نقل از گنجی ارگنجی و فراهانی، 1388). 

.............

ج) شادکامی

    شادکامی در زمان­های مختلف، معانی متفاوتی داشته است یونانیان باستان شادکامی را یک فضیلت و به مثابه هدیه خدایان می­دانستند. رومیان باستان آن را نعمتی الهی به حساب می­آوردند. به مسیحیان وعده داده شد که پس از تحمل رنج­های زمینی، به شادکامی در بهشت خواهند رسید اما در دوره روشنفکری، شادکامی در روی زمین هم یافت می­شود. امروزه شادکامی یک حق طبیعی و یک اجبار دیده می­شود. روان شناسان شادکامی را ناشی از حوادث مثبت متوالی زندگی، احساس مهارت بر حوادث خوب و بد زندگی، یافتن معنای زندگی، کنترل احساس و تجارب بیرونی و درگیر شدن کامل در جزئیات خوب و بد زندگی می دانند (مک فادن[10]، 2006، به نقل از فلاح و نیک فرجام، 1388).

...........

نظریه یکپارچه کیفیت زندگی[11]

    مطابق نظر ونتگود[12]، مریک[13] و آندرسن[14](2003)کیفیت زندگی شامل مؤلفه­های عینی و ذهنی است. مؤلفه­های ذهنی شامل بهزیستی، رضایت از زندگی، شادکامی و معنای­ زندگی می­باشد و مؤلفه­های عینی عبارتند از عوامل عینی (مانند هنجارهای فرهنگی)، ارضاء نیازها، تحقق زندگی بالقوه و نظم زیست شناختی. نکته­ای که باید به آن توجه داشت این است که این مؤلفه­ها به ترتیب از مؤلفه­های سطحی­تر شروع و به مؤلفه­های عمیق­تر ختم می­شوند.

............

فواید شادکامی و رضایت از زندگی

    افرادی که شادکامی خود را به حداکثر می­رسانند، و سطوح بالای شادکامی و رضایت مندی از زندگی را در اکثر مواقع تجربه می­کنند، فواید بیشمار دیگری را نیز به دست می­آورند. شادکامی و رضایتمندی از زندگی در سطح بالاتر از متوسط حاکی از این است که در رسیدن به آرزوهایمان در حیطه های ارزشمند زندگی عملکرد خوبی داشته­ایم. موفقیت

..........

 

الف- منابع فارسی

 

افلاک سیر، عبدالعزیز (1388). ادراک معنای زندگی و رابطه آن با سلامت روان و دینداری در بین گروهی از دانشجویان و معلمان ایرانی. همایش ملی معناداری، اصفهان.

آهنگری، مهنار، کمالی، محمد و ارجمند حسابی، منوچهر(1387). اثرات فشار خون بالا بر کیفیت زندگی سالمندان عضو فرهنگسرای سالمند شهر تهران. مجله سالمندی ایران سال سوم، شماره هفتم، 32-26.

آیزنک، مایکلف (1995). روان شناسی شادی. ترجمه

................

......................

 


[1] - Magna Moralia

[2] - Eudemian Ethics

[3] - Nicomachean Ethics

[4] - well being

[5] - Ryan

[6] - Deci

[7] - Diner

[8] - Lucas

[9] - Oishi

[10] - Mcfaddn

[11] - integrative quality-of-life 

[12] - Ventegodt

[13] - Merrick

[14] - Andersen

دانلود مبانی نظری کیفیت زندگی، رضایت از زندگی، شادکامی